Jak na obalový design
Co je to obalový design a jaký má vliv při výběru výrobku? Velký!
Obal vždy hrál a bude hrát velice důležitou roli. Již když se podíváme do historie, můžeme vidět krásné obaly mýdel od Alfonse Muchy, které se díky jeho designu prodávaly mnohem lépe než stejné mýdlo v jednobarevném obalu.
Obalový design je jednou z hlavních disciplín grafického designu. Při jeho tvorbě si grafický designér hraje s písmem, kompozicí, materiálem či barevností. Právě barevnost je pro firmy čím dál důležitější. Téměř každý výrobce obalů se setkává s přísnými požadavky na dodržení firemní barevnosti, protože barva je pro výrobky čím dál důležitější! Díky barvě zákazník firmu či výrobek pozná.
Není zvláštností, že si firmy nechávají barvy patentovat. Můžeme uvést pár příkladů, ve kterých hraje barva prim. Je to třeba Louis Comfort Tiffany a jeho Tiffanyho modř, která rozbuší srdce tisícům žen, již při prvním pohledu na malou tyrkysovou krabičku s bílou saténovou stužkou, která je pro Tiffanyho něco jako podpis. Již na první pohled poznáte, odkud váš dárek je. Tato modř, zvaná Tiffany Blue, je chráněna právě ochrannou známkou. V Pantone vzorníku má číslo 1837, což je dokonce rok, kdy byla firma založena. Tiffanyho modř ovšem není jediná patentovaná barva. Můžeme zmínit typicky fialovou barvu čokolády Milky nebo růžovou pro opravdovou Barbie od Mattela. Jako ochrannou známku lze zapsat jakýkoliv originální odstín barvy. Podmínkou takového zápisu je schopnost barvy odlišit výrobky majitele ochranné známky a ostatních osob. Určitě nelze zapsat ochrannou známku na základní barvy, jako je žlutá, červená nebo modrá.
Z tohoto vyplývá, že barvy umí velice dobře prodávat. Designér s nimi ovšem nesmí pracovat bezmyšlenkovitě. Musí brát v úvahu psychologii barev. Každá barva má svůj význam a vyvolává v lidech určité emoce. Pro příklad uvedeme zelenou. Často se používá, když chceme o výrobku říct: jsem čerstvý, jsem zdravý. Všimněte si, že firma McDonald´s mění postupně svou barvu z červené právě na tmavě zelenou, firma tím chce ukázat, že to s ekologií a zdravějším životním stylem myslí vážně. Modrá barva zase navazuje pocit důvěryhodnosti, spolehlivosti, bezpečí. Je tedy vhodná například pro notáře, letecké společnosti, právníky… Takto by se dalo pokračovat dál a dál.
Stejně jako s barvou se dnes dobře pracuje s tvarem či materiálem výrobku. Mimochodem i tvar se dá patentovat, což můžeme vidět například na tvaru láhve Coca Coly nebo Becherovky. Oba tvary láhví všichni dobře rozpoznáme již podle siluety.
V dnešní době se dá využít již mnoho různých technik tisku, výseků či materiálů. Obaly můžeme dodatečně vybarvovat, stírat skrytá místa podobně jako los nebo namáčet vodou a čekat překvapení v podobě vybarvení se obrázků. Dnes jsou tendence používat lehčí, slabší a levnější materiály. Ovšem používání levnějších materiálů je často kompenzováno větším využíváním povrchových úprav. Slepotisk, ražba, výsek, parciální lak, využívání matných a strukturálních povrchů, které vyvolávají „luxusnější“ dojem, jsou velice příjemné na dotek a mnoho dalšího.
Kolem obalového designu se točí mnoho soutěží, knih a workshopů. Jedním z nich je v nejbližší době například Packaging Show ‘14 pod názvem „Lesk a bída obalového designu“, kterého se samozřejmě budeme účastnit a přineseme vám podrobnější informace.
Co by nemělo obalu chybět?
Nápadnost – výrobek nesmí zákazník jen tak přehlédnout, naopak ho musí na první pohled upoutat, musí vyniknout mezi konkurencí.
Odlišení – obal musí být originální, musí se od konkurence odlišovat.
Přizpůsobení – obal musí být schopen vytvořit řadu výrobků, velikostí či tvarů.
Potřebné informace – obal musí nést informace dané zákonem.
Rady pro přípravu obalů
Obal se navrhuje hlavně pro spotřebitele, následně pro právníky, techniky a jiné pracovníky.
Značka musí být dobře vidět, nebojte se ji vyzdvihnout.
Redukujte množství textu.
Obal je týmová práce (designér, textař, technik, výroba).
Obal může být příjemný či jinak zajímavý na dotyk.
Obal neustále omlazujte.
Na přední straně postačí klíčová slova.
Hodnější jsou bezpatková písma jako Arial či Helvetica (nevhodná je kurzíva).